Betingelser og salgsvilkår

Oppdatert: 07 . February 2024.

Tilgjengelighet og åpningstider

Salgskontoret er klare for å hjelpe deg med din bestilling mandag til fredag fra 07:00 til 19:00, og lørdager 10:00 til 15:00. Du kan kontakte oss på e-post, chat eller telefon mellom disse tidspunktene. Hvis du trenger å komme i kontakt med oss utenom salgskontorets åpningstid kan du ringe  oss på 22679180.

Frister

Vi har like frister for bestilling, endring og avbestilling.
Av og til kan vi levere etter bestillingsfrist også, ta kontakt med oss på telefon eller e-post så hjelper vi deg!

Påsmurt, bakverk, kaker og kalde lunsjretter:

  • kl 13.00 to (2) virkedager før levering.

Selskapsmeny, varmmat, tapas og buffet:

  • kl 13.00 fem (5) virkedager før levering.

Personell og utleieutstyr:

  • kl 13.00 ti (10) virkedager før arrangementet.

Selskapslokaler:

  • Egne frister avtales på forhånd.

Avbestilling etter utløpt frist og innen 2 virkedager faktureres 50 % av opprinnelig beløp. Avbestilling etter 2 virkedager etter endt frist faktureres 100% av opprinnelig beløp. Alle avbestillinger må varsles skriftlig via e-post til info@flytcatering.no og er ikke gyldig før bekreftelse er mottatt. Telefon eller SMS er ikke gyldig. Egne avbestillingsbetingelser gjelder for selskapslokaler. 

Lokale variasjoner

Leveringstider, utvalg og tjenester kan variere avhengig av hvilken lokasjon du bestiller fra. Velg din adresse øverst på siden og se utvalget der du er!  

Utstyr

Vårt utstyr leies ut per arrangement. Alt utstyr skal returneres slik det ble levert; bord/stoler leveres og hentes i stabler. Matrester fjernes fra bestikk, porselen og serveringsutstyr og plasseres i transportkassene/stativene det ble levert i. Kopper og glass tømmes og settes med bunn opp i sine respektive bakker. Duker og servietter må være ristet og tørre, stearinlysrester fjernes fra lysestakene. Skulle utstyret ikke være klart for henting når vi kommer, kan vi måtte fakturere ekstra for bæring og nedrigging.

Vi må ha utstyret tilbake senest 3 dager etter leveringen, og skulle det oppstå forsinkelser som medfører ulempe for neste kunde, kan vi måtte fakturere deg for dette. 

Det er også ditt ansvar å sørge for at utstyret blir forsvarlig håndtert av de som bruker det, så hverken mennesker, dyr eller natur kommer til skade. Flyt Catering tar ikke ansvar for eventuelle skader som kan oppstå ved håndtering av utstyret.

Leverer vi utstyr til deg, må du passe at vi har tillatelsene som trengs for adkomst og rigging.

Vi fakturerer for utstyr som mangler eller er ødelagt.

Personell

Ved bestilling av kokk og annet personell, øker momsen på hele leveringen til 25%, også på maten.

På arrangement der Flyt Catering har personell til stede skal eventuelle utfordringer, feil eller mangler tas opp med vårt personell umiddelbart. Flyt Catering har rutiner for håndtering av ulike situasjoner og på denne måten får vi rettet eventuelle feil så raskt som mulig. 

Du er ansvarlig for at Flyt Catering har fått så detaljerte og fullstendige opplysninger om oppmøte/leveringssted som mulig og er tilgengelig på telefon for at kokken skal finne frem.

Kokker:

Kokk per selskap utover 5 timer faktureres per påbegynt halvtime. 

Oppdrag utenfor Oslo bestilles for minimum 7,5 timer, inkludert reisetid, og faktureres per påbegynt halvtime. 

Firmabil faktureres utenom for transport av personale og utstyr til og fra oppdrag.


Annet personell

Våre dyktige servitører, hovmestere, bartendere, eventkoordinatorer og andre står klare til å hjelpe deg med å lage et hyggelig og minneverdig arrangement.

Dersom lokalet ikke er i nærheten av offentlig transport må det avtales alternativ transport for servitørene. Kostnader for transport der kollektivtilbudet ikke er tilfredsstillende nok til at personell enkelt kan komme seg til og fra oppdrag, kan komme i tillegg. Dette gjelder for eksempel nattbuss hvor det er hensiktsmessig, eller taxi eller firmabil hvor det er nødvendig. 

Variable kostnader som kan legges til sluttregning:

  • Personalmat ved vakter over 6 timer
  • Overtidsbetaling etter 8,5 timer med 50 % overtidstillegg
  • Reisetid

Hvis personell melder inn syk samme dagen kan vi ikke garantere at vi klarer å finne en erstatter

Prøvesmaking, befaring og planlegging med eventkoordinator er inkludert i prisen ved større arrangementer som eks. bryllup, store firmafester, etc. Hvis arrangementet avbestilles fakturer vi for tidsbruk ved befaring, prøvesmaking og planlegging, i tillegg til maten ved prøvesmaking.

Levering

Vi har ett 45 minutters leveringsvindu. Det betyr at maten kan ankomme opp til 1 time før oppgitt spisetid. Vi gjør alltid vårt beste for at du skal motta maten innenfor din leveringstid, og ringer deg eller sender sms dersom det skulle oppstå forsinkelser.

Dersom du skulle være uheldig å motta maten din for sent, har du krav på kompensasjon. Med forsinkelse regnes den tiden fra oppgitt spisetid, til vi ankommer med din levering:

  • Opptil 30 minutters forsinkelse gir krav på et avslag på -5%.
  • 31 minutter til en time forsinkelse gir et avslag på -10 %.
  • Utover en time forsinkelse gir et avslag på -15 %.

Forsinkelser som oppstår grunnet unormale trafikksituasjoner som snø, hålke og uforutsette bilkøer og andre situasjoner som regnes som Force Majeure kompenseer vi ikke for. Forsinkelse som oppstår grunnet feil leveringsadresse, manglende eller feil telefonnummer gir heller ikke grunnlag for kompensasjon.

Når du mottar leveringen, må du undersøke om leveransen er i samsvar med ordrebekreftelsen. Ved avvik som for eksempel manglende eller ødelagte produkter må vi få beskjed så raskt feilen er oppdaget, så ring oss med en gang. Da får vi mulighet til å rette opp i avviket med et nytt produkt. Er det ikke mulig for oss å komme med et nytt produkt innen rimelig tid vil du få tilbud om avslag i pris som står i proporsjon til feilen. 

Man har ikke automatisk krav på avslag uten at vi først fått anledning til å rette opp i feilen.

Etter at du fått din levering er det ditt ansvar at maten er forsvarlig oppbevart.

Retur

Når arrangementet er ferdig, trenger vi å få tilbake utstyret. Hvilken type retur du ønsker, må avtales før leveringen. Kontroller ordrebekreftelsen nøye for hvilken returtype du har valgt. 

Vi har tre returalternativer:

Returnere selv 

Dersom du vil returnere selv, skal skåler, fat og bestikk skylles og pakkes sammen i leveringskassene, og leveres tilbake til oss innen 3 virkedager etter levering.
Å returnere selv er gratis. Passer for deg som bor i nærheten eller har mulighet til å komme innom. 

Retur 1-3 virkedager etter levering

Dette er vår rimeligste løsning for å hente utstyret som blitt levert. Dette passer deg som har hatt ditt selskap hjemme og er fleksibel på returtidspunkt. 
Sjåføren tar kontakt kort tid i forveien for å sjekke om du er hjemme. 

Retur spesifisert tidspunkt

Dette er en løsning som koster litt ekstra, men som gjør at du selv kan velge når vi kommer og henter. Har du leid ett selskapslokale, eller til en adresse som har låst dør på kveldstid, er dette løsningen for deg. Vi har en times hentevindu på denne returtypen.  

Blir det bomtur for oss og du ikke er hjemme når vi prøver å hente til avtalt tidspunkt, vil vi fakturere for kjøringen.

Betaling

Prisene på nettsiden er inklusive merverdiavgift på 15%, men inkluderer ikke levering og retur av utstyr. 

Vi gjør oppmerksom på at prisen på mat er oppgitt inkl. 15% MVA.

MVA økes automatisk til 25% på hele ordren ved bestilling av personell, utleieutstyr og/eller alkohol.
Det tas forbehold om eventuelle skrivefeil, prisjusteringer og tilgang på enkelte råvarer fra leverandørene.

Vi oppfordrer alle våre kunder å betale med kort ved bestilling. Etterskuddsvis betaling medbankoverføring etter utsendele av faktura kan innvilges etter avtale.
Flyt Catering kan gjøre en kredittvurdering av sine kunder før vi innvilger fakturabetaling. 

Renter på forsinkede betalinger belastes etter forfall på fakturaen.

Ordrer faktureres etter registrert retur. Vi har en standard betalingsfrist på 4 dager på faktura. Ønskes lenger betalingsfrist må dette avtales før levering.

Det er kundes ansvar at vi mottatt korrekte fakturaopplysninger i forkant av levering. Ved endring og/eller tilføying av informasjon på faktura i etterkant av at levering har skjedd tilkommer det fakturagebyr på kr 150,- eks mva på grunn av ekstra omkostninger. Fakturagebyr tilkommer ved valg av papirfaktura.

Kontaktinformasjon

Ved spørsmål om våre betingelser eller andre henvendelser ta kontakt med ordrekontoret på info@flytcatering.no